Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Playable Ads (reklamy grywalne)

Czy reklama banerowa w aplikacjach mobilnych ma jeszcze sens? Dlaczego nie warto korzystać ze statycznych banerów? Na co powinieneś postawić przy promocji gier mobilnych? O ile jesteś w stanie zwiększyć retencję korzystając z reklam grywalnych? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule.

Czym jest mobilna reklama grywalna? (Playable Ads)

Od dłuższego czasu słyszę, że reklama display w aplikacjach mobilnych nie ma sensu pod kątem promowania aplikacji mobilnych i akwizycji nowych użytkowników. Zgodzę się z tym zdaniem jeżeli rozmawiamy o zwykłych statycznych banerach w rozmiarze 320 x 50 lub 300 x 250 na środku ekranu w aplikacji mobilnej. Czy wieszczenie śmierci reklamy display nie jest za wczesne? Jak najbardziej jest. Dipslay nie umarł i ma się całkowicie dobrze.
Nowym formatem, o którym jest ostatnio głośno w branży zajmującej się promowaniem aplikacji mobilnych są tzw. grywalne reklamy mobilne (Playable Ads).
W 2017 roku Playable Ads, obok mobilnych reklam video, wymieniane są jako równie optymalny format, jeżeli chcesz zainteresować gracza mobilnego swoją grą. Piszę specjalnie grą, ponieważ ten format reklamy przeznaczony jest głównie dla gier mobilnych.
Gry w które ostatnio grywam monetyzują się za pomocą tych formatów (reklama video + reklama grywalna w aplikacji).
Grywalne reklamy mobilne to tzw. klikalny Interstitial (reklama na cały ekran telefonu) w formacie html5, której głównym celem jest zaangażować użytkownika i zachęcić go do pobrania aplikacji mobilnej.
Użytkownik ma możliwość przeklikania takiej reklamy i rozpoznania mechanizmu i grywalności gry, którą może zainstalować.
Taka reklama zazwyczaj wyświetlana jest użytkownikowi za każdym razem na etapie game over. Reklamodawcy gier i aplikacji mobilnych cały czas poszukują nowych formatów, które pozwolą im na pozyskanie użytkownika z wysokim LTV w aplikacji mobilnej.

 

Czy warto promować aplikację mobilną za pomocą reklam grywalnych?

Jak najbardziej TAK. Takie reklamy skupiają na sobie uwagę. Angażujesz użytkownika już na starcie mając możliwość pokazania mechanizmu i koncepcji gry. Płacisz za użytkownika, który się zangażuje w grę i ją zainstaluje. Playable ads odznaczają się także wysokim CTR (Click Throug Rate). Wiedząc, że Twoja reklama zaangażowała wstępnie w aplikację użytkownika Jako reklamodawca będziesz w stanie zapłacić za takiego usera więcej.
W 2017 mamy w obu marketach: (App Store) i (Google Play) powyżej 5 milionów aplikacji. Zwrócenie na siebie uwagi jest niezwykle ciężkie, a historie takch gier jak Flappy Bird czy Color Switch zdarzają się niezwykle rzadko.
Jak już jesteśmy przy tej ostatniej, jeżeli tworzysz gry mobilne warto żebyś zapoznał się z książką Michaela Michalko – Thinkertoys: A Handbook of Creative-Thinking Techniques. Uwierz mi. Nie będziesz żałował.
Formaty na mobile 320 x 50 czy 300 x 250 w dzisiejszych czas są artefaktem. Dotyka je tzw. ślepota banerowa. Przy natłoku reklam użytkownicy już ich po prostu nie widzą. Dość często potrafią uprzykrzać życie graczowi, gdy są umiejscowione w obszarze wysokiej klikalności.
Jeżeli chodzi o marketing aplikacji mobilnych naszych klientów to na starcie wykluczamy model rozliczeniowy CPM z nieefektywnymi formatami jak statyczny baner 320×50,300×2500 (Cost Per Mile – 1000 wyświetleń reklamy)przy współpracy z wydawcami. Jest to model rozliczeniowy tylko i wyłącznie dobry dla wydawców aplikacji mobilnych.
Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że jest to format dominujący na naszym rynku polskim i ciężko tutaj będzie coś w tej kwestii zmienić.
Po zakończeniu kampanii CPM zazwyczaj wychodzi, że koszt instalacji aplikacji mobilnej jest horrendalnie wysoki. Jeżeli stoisz po stronie reklamodawcy odpuść sobie ten format na starcie, chyba, że lubisz przepalać budżet.
Oczywiście każdy reklamodawca chciałby się rozliczać z wydawcami w modelu CPA (Cost Per Action) lub CPS (Cost Per Sale). Te modele są przeznaczone jednak dla reklamodawców z większymi budżetami.
Grywalne reklamy idealnie pasują do gier mobilnych, szczególnie tzw. Social Casino Games, gdzie łatwiej jest oddać flow gry niż np. w przypadku gier sportowych czy gier arcade. Pamiętaj, że grywalne reklamy mobilne możesz wykorzystywać też przy promocji aplikacji mobilnych, które nie są grami.

Zalety grywalnych reklam mobilnych

Jak pokazuje case study (Persona.ly) z gry mobilnej Pirate Kings grywalne reklamy mobilne są w stanie pozyskać lojalniejszego i chętniej płacącego użytkownika w aplikacji:
Retencja Dnia 1 – 64,63%
Retencja Dnia 7 – 32,52%
Retencja Dnia 30 – 11,79 %
In-App-Purchases (zakupy w aplikacjach) – 5,10%
Retencja benchmarków rynkowych wyglądała dużo gorzej
Retencja dnia 1 – 35,50%
Retencja dnia 7 – 14,00%
Retencja dnia 30 – 4,40%
In-App-Purchases (zakupy w aplikacjach) – 1,54%
Podobnie wygląda sytuacja reklamodawców w sieci mobilnych reklam Chartboost. Retencja w aplikacji mobilnej dnia 7 w przypadku gier grywalnych jest o 27% większa niż w przypadku reklam statycznych.

Reklama grywalna

Reklama grywalna gry mobilnej Final Fantasy


Wg ankiety przeprowadzonej przez AdColony (sieć mobilnej reklamy video) wśród 100 największych wydawców aplikacji (75% wydawcy gier mobilnych i 25% wydawców innych aplikacji mobilnych) mobilnych reklamy grywalne są na 5 miejscu pod względem efektywności instalacji aplikacji. Formaty, które wyprzedziły Playble Ads to: (od 1 miejsca do 4: Reklama Full-Screen video, Social Video, Social Display, In-feed video).
Plusem reklam grywalnych jest to, że po kilku sekundach (zazwyczaj po 5 sekundach) możesz je pominąć jeżeli nie chcesz z nimi wchodzić w interakcję. Zaangażowanie w taką reklamę trwa zazwyczaj do 30 sekund.
W 2017 grywalna reklama mobilna jest najbardziej angażującym do działania formatem reklamowym. Jeżeli chcesz żeby użytkownik zainstalował Twoją grę musisz mu dać wabika i zaangażować go działania.
Jeżeli jesteś twórcą aplikacji mobilnych powinieneś przetestować każdy format reklamy mobilnej (od influence marketingu na Youtube dla aplikacji lub gry mobilnej po grywalną reklamę mobilną). Będać wydawcą gier mobilnych przetestowanie grywalnej reklamy jest Twoim obowiązkiem. Nie samym App Store Optimization (pozycjonowanie aplikacji mobilnych) developer aplikacji żyje 🙂

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post