Czym jest App Store Optimization (ASO)?

Czym jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych (App Store Optimization)? Dlaczego liczba ściągnięć i średnia ocen ma wpływ na pozycję Twojej aplikacji mobilnej w marketach? Ile organicznych pobrań jest w stanie dostarczyć jedno płatne pobranie? Jaki % użytkowników ściąga aplikacje szukając ich wcześniej w marketach? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych – ASO (App Store Optimization) jako fundament marketingu aplikacji mobilnych

Najprostsza definicja mówi nam, że ASO (App Store Optimization) to proces, który ma na celu zwiększenie widoczności aplikacji mobilnych w sklepie i zwiększenie jej konwersji. Dotyczy to tak samo pozycjonowania aplikacji w Google Play, jak i App Store od Apple – i dla obu platform wiążę się z podjęciem szeregu działań rozciągniętych w czasie. Najczęściej ASO (App Store Optimization) kojarzone jest z uzyskaniem jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania danego sklepu i jest to zdecydowanie najważniejszy, ale nie jedyny aspekt jego stosowania.

Developerzy aplikacji mobilnych często zaniedbują ASO (App Store Optimization), a to wraz ze wzrostem ilości aplikacji w sklepach staję się najbardziej istotnym działaniem w marketingu aplikacji mobilnych. Pozycjonowanie aplikacji mobilnej w Google Play i App Store skutecznie umożliwia ich dziełom przebicie się wśród konkurencji, a ta jest ogromna. Już od jakiegoś czasu, liczba dostępnych aplikacji mobilnej dla obu przodujących platform przekracza 2 miliony dla każdej z nich i rośnie każdego dnia. To właśnie App Store Optimization (Optymalizacja aplikacji mobilnej w App Store) pozwala odnaleźć użytkownikom naszą aplikację mobilną, zwiększyć ilość jej pobrań oraz wejść do i pozostać w czołówce. A wszystko to możemy osiągnąć, wydatkując nasz budżet w bardzo efektywny sposób.

Ponad połowa instalacji aplikacji mobilnych na obu platformach ma miejsce po znalezieniu jej w wynikach wyszukiwania – wg. badań, dla Apple App Store jest to nawet 65%. Drugą najpopularniejszą drogą, aby nasza aplikacja mobilna  zawędrowała na urządzenie użytkownika, są rekomendację znajomych – chociaż te również wpływają na wyszukiwanie, bo ostatecznie daną aplikację mobilną zawsze trzeba „znaleźć”. Trzecia najpopularniejsza metoda znów prowadzi nas do sklepów, dokładnie do sekcji „najpopularniejszych” oraz wyróżnionych aplikacji.

Reszta sposobów, takich jak promocja w mediach społecznościowych, mobilne sieci reklamowe (Admob, Chartboost, Adcolony etc), strony i wyszukiwarki internetowe oraz prasa i blogi, mają zazwyczaj mniejsze przełożenie na instalacje. Dobrą metodą na dotarcie do użytkowników jest fabryczne dodanie aplikacji do zainstalowanego systemu wraz z nowymi urządzeniami, jednak takie partnerstwo zarezerwowane jest zazwyczaj dla największe podmiotów. Jednak te same preinstalowane aplikacje mobilne mogą mieć mniejszą ilość pobrań niż dobrze zoptymalizowane i wypromowane przez nas aplikację na innych urządzeniach.

Widząc setki aplikacji mobilnych w sklepach widać jednak, że nie wykorzystują potencjału ASO (App Store Optimization).  Developer aplikacji mobilnej, która skierowana jest na tylko na rynek lokalny w danym kraju i nie wykorzystuje możliwości jakie im daje Google Play i App Store strzela sobie niestety w stopę.

App Store Optimization (ASO) = zwiększanie widoczności aplikacji + poprawa konwersji

Skupiając się na podstawowym aspekcie optymalizacji ASO (App Store Optimization), czyli zwiększeniu widoczności aplikacji mobilnej i jej konwersji w sklepach Google Play i App Store, musimy prześledzić, jakie czynniki mają na nią bezpośredni wpływ.

Wpływ na pozycję wyszukiwania aplikacji mobilnej w App Store (iOS)

Zależne od developera od najważniejszego czynnika


1. Nazwa aplikacji do 30 znaków (słowa kluczowe w nazwie aplikacji)
2. Podtytuł aplikacji mobilnej do 30 znaków(słowa kluczowe)
3. Słowa kluczowe (App Store) do 100 znaków
4. Zlokalizowana strona produktu (język na dany kraj)
5. Nazwa zakupów in-app purchases (słowa kluczowe)

Niezależne od developera aplikacji mobilnej


1. Liczba instalacji na dane słowo kluczowe
2. Liczba instalacji
3. Ocena instalacji

Wpływ na pozycję wyszukiwania aplikacji mobilnej w Google Play (Android)

Zależne od developera od najważniejszego czynnika


1. Nazwa aplikacji do 50 znaków (słowa kluczowe w Google Play w nazwie aplikacji)
2. Krótki opis do 80 znaków (słowa kluczowe)
3. Długi opis aplikacji do 4000 znaków (słowa kluczowe w Google Play)
4. Zlokalizowana strona produktu (język)
5. Nazwa pakietu aplikacji URL (słowa kluczowe)

Niezależne od developera aplikacji


1. Liczba instalacji aplikacji
2. Liczba instalacji aplikacji na dane słowo kluczowe
3. Ocena aplikacji mobilnej
4. Opinie na temat aplikacji mobilnej

Wpływ na instalację aplikacji mobilnej w App Store (iOS)

Zależne od developera od najważniejszego czynnika


1. Screeny z aplikacji
2. Ikona aplikacji
3. Zlokalizowana strona produktu (język)
4. Nazwa aplikacji
5. Video z aplikacji

Niezależne od developera aplikacji


1. Ocena aplikacji
2. Opinie na temat aplikacji

Wpływ na instalację aplikacji mobilnej w Google Play (Android)

Zależne od developera od najważniejszego czynnika


1. Zlokalizowana strona produktu (język)
2. Ikona aplikacji
3. Motyw graficzny aplikacji
4. Screeny z aplikacji
5. Tytuł aplikacji

Niezależne od developera aplikacji


1. Ocena aplikacji
2. Opinie na temat aplikacji
3. Liczba instalacji aplikacji

Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej?

W ramach pierwszego obszaru, dla obu przodujących sklepów najważniejszym czynnikiem wpływającym na ilość pobrań jest tytuł samej aplikacji. Jest to właściwe pierwsza rzecz, na którą zwracają uwagę zainteresowani, przeglądając wyniki wyszukiwania. Dlatego tak ważne jest, aby nazwa oddawała to, czym jest nasza aplikacja lub gra mobilna.

Tytuł aplikacji mobilnej powinien być w jakiś sposób wyjątkowy i jeśli to tylko możliwe, zawierać interesujące naszego użytkownika słowa kluczowe (Google Play, App Store). Sklep Google Play pozwala na tytuły o długości do 50 znaków. Apple właśnie ogłosiło, że tytuł aplikacji mobilnej w App Store będzie mógł się składać z 30 znaków. Nie jest to dobra wiadomość dla developerów i marketerów aplikacji mobilnych. Zaleca się, aby tytuł był możliwie jak najkrótszy, opisując przy tym podstawową funkcjonalność naszej aplikacji. Należy zachować tutaj rozsądny balans – nie możemy z góry zakładać, że użytkownik po prostu będzie wiedział, do czego służy dana aplikacja, ale też nie powinniśmy umieszczać tutaj informacji, których miejsce jest w jej opisie. Tytuł aplikacji dla iOS i Androda to najważniejszy czynnik wpływający na pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego powinieneś umieścić w nim najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe.

Wygląd ikony aplikacji mobilnej pozostawia na naszych przyszłych użytkownikach pierwsze wizualne wrażenia. Dlatego tak istotne jest, aby ta zwracała na siebie uwagę, co zaowocuje nie tylko większą klikalnością, ale może też wpłynąć na użytkowanie aplikacji lub gry mobilnej na co dzień, już po jej instalacji. Zaleca się unikania stosowania tekstu, gdyż ten zmniejsza czytelność niewielkiej grafiki- a ta ma być nie tylko prosta i przejrzysta, ale też oddawać w pewnym stopniu to, do czego służy nasza aplikacja mobilna. Ważne jest też, aby zachować ciągłość w projektowaniu samej aplikacji, jak i jej ikony, tak aby całość była w jednym, spójnym stylu.

Ikony aplikacji mobilnych

Zrzuty ekranu, podobnie jak ikona aplikacji mobilnej, powinny pokazywać spójny design. W tym przypadku najważniejszy jest dobór pierwszego zdjęcia – to ono powinno być mocnym wizualnie punktem, prezentującym w jasny sposób najważniejsze funkcjonalności naszej aplikacji. Ten format daje nam o wiele większą przestrzeń do dyspozycji, dlatego w tym miejscu możemy posiłkować się również tekstem opisującym to, co widzimy na ekranie. Warto zadbać też o to, aby informację, które próbujemy przekazać, tworzyły logiczny ciąg. Sklep Apple pozwala na umieszczenie 5, a Google 8 grafik – użycie kilku następujących po sobie zrzutów ekran może jeszcze lepiej oddać to, jakie korzyści da przyszłym użytkownikom nasza aplikacja.

Gra mobilna Clash of Clans

Opis aplikacji (Android) i słowa kluczowe to kolejne bardzo ważne czynniki ASO (App Store Optimization), które poruszane są w jednym paragrafie z jednej ważnej przyczyny. Apple w ramach umieszczania aplikacji lub gry mobilnej w sklepie, przewidziało dodawanie słów kluczowych w specjalnie przygotowanym do tego, osobnym polu, mieszczącym do 100 znaków. Dlatego jest to drugi najważniejszy czynnik pozycjonowania dla tej platformy ogółem. W przypadku sklepu Google, słowa kluczowe wybierane są z samego opisu aplikacji przez algorytm. Tutaj podobnie jak przy wyborze tytułu, ważny jest każdy pojedynczy znak, chociaż mamy do dyspozycji o wiele więcej miejsca. Przede wszystkim, wybierając określone frazy, powinniśmy polegać na twardych danych- właściwe słowa nie przyjdą nam na myśl same. Niezbędne będzie dokładna analiza bezpośredniej konkurencji, jak i skorzystanie z narzędzi pomagających określić to, czego szukają nasi użytkownicy. Musimy trzymać się tego, co jest istotne i często wyszukiwane przez użytkowników, a przy okazji nie „oblegane” przez konkurencje. Jeśli coś znalazło się już w tytule aplikacji, unikajmy powtórzeń, jak i nie pozwalajmy sobie na używanie wyrażeń „zarezerwowanych” przez konkurencje. Takie działania naruszają nie tylko regulamin, ale celowe użycie czyjejś „marki”, może skończyć się dla nas nieprzyjemnościami.

App Store Optimization słowa kluczowe

Oceny i recenzje – spośród elementów ASO (App Store Optimization), których nie możemy tak po prostu „edytować”, najważniejszym dla rangi naszej aplikacji lub gry mobilnej są oceny i recenzję. Oba sklepy pozwalają na przyznanie od 1 do 5 „gwiazdek” oraz pozostawienie dostępnej dla innych użytkowników opinii. Już sama ilość ocen i opinii skłania innych użytkowników do zainteresowania się daną aplikacją, będąc jednym z ważnych aspektów sortowania wyników wyszukiwania. Najważniejsze jednak jest to, że użytkownicy naprawdę czytają recenzję pozostawione przez innych, podejmując na tej podstawie decyzję o instalacji.

Jak pokazuje Apptentive poprawa oceny aplikacji ma ogromny wpływ na konwersję instalacji aplikacji mobilnej.

Wpływ oceny aplikacji mobilnej na konwersję

Kwestie związane z ilością pobrań wpływają na ASO (App Store Optimization) na kilka sposobów. Przede wszystkim są informacją dla samego sklepu i świadczą o popularności naszej aplikacji lub gry mobilnej. Takie dane są zbierane przez sklepy, które mierzą również jak szybki przyrost instalacji ma nasza aplikacji oraz jak często została odinstalowana. W zależności od platformy czynniki te grają różną, choć istotną rolę.

Testy A/B w Google Play są wyjątkowo łatwe do przeprowadzenia, gdyż sami twórcy platformy przygotowali do tego celu specjalne narzędzie. Korzystając z zakładki “Eksperymenty” w konsoli dla delevoperów, mamy możliwość łatwej zmiany ikony jak i tekstu na inny, tymczasowy wariant, oraz sprawdzenie późniejszych wyników. Całość możliwych działań opisana jest w przejrzysty sposób na stronie wsparcia.

Testy A/B dla aplikacji lub gry mobilnej mobilnej na iOS możesz wykonać za pomocą takiego narzędzia jak np. Splitmetrics

Oczywiście, naturalną konsekwencją dużej ilości pobrań jest większa ilość użytkowników, a co za tym idzie bezpośrednie przełożenie na ilość dalszych pobrań z poleceń, ilość ocen i recenzji, działając czasem jak przysłowiowe „Perpetuum mobile”. Tempo wzrostu liczby użytkowników jest też nierozerwalnie związane z konwersją. W dalszej części tekstu wrócimy jeszcze do powyższych aspektów, omawiając sposoby na zwiększenie konwersji aplikacji w sklepie.

Black Hat ASO – ciemna strona App Store Optimization

Warto mówić o optymalizacji aplikacji w App Store i Google Play jeszcze w innym ujęciu. Mowa tutaj o Black Hat ASO – wspominaliśmy wcześniej o używaniu „zarezerwowanych” przez inne marki znaków towarowych. Jest to jedna z kilku nieuczciwych praktyk, której imają się twórcy, próbując zwiększyć swoje pozycje w sklepie. Obie platformy kierują się określoną polityką, w ramach której tworzą swoje regulaminy. Przez lata Apple i Google nauczyło się wspierać wydawców aplikacji mobilnych w ich dążeniach do jak najlepszych rezultatów, jednocześnie znajdując i piętnując coraz to nowsze nieuczciwe praktyki. Nie istnieje jedna wyraźna linia, której nie należy przekraczać. Między tym, co względnie czarne, a nieskazitelnie białe istnieje wiele odcieni szarości, dlatego optymalizując naszą aplikację w sklepie, dobrze wiedzieć co robią w tym obszarze inni. Istnieją jednak techniki, których po prostu nie należy stosować.

Najbardziej oczywisty sposób oszukiwania w celu znalezienia się na wysokiej pozycji w sklepie, niestety nie tak samo oczywisty dla wielu użytkowników, to podszywanie się pod innych, czyli tworzenie tzw. „podróbki”. Najczęściej polega na wykorzystaniu nazwy konkurencji, lub stworzeniu jakiejś jej wariacji. W ten sposób, nawet kiedy użytkownik szuka określonego tytułu, może otrzymać w wynikach klika niemal identycznych aplikacji.

Ciekawy przypadek swojego czasu opisał Daniel Peris z TheTool, który zauważył w adresie gry mobilnej Super Mario Run na Androidzie słowo Zara.

Super Mario Run na Androida

Dziwne połączenie prawda? 🙂 Wpisz w wyszukiwarce Google Play słowo kluczowe Zara, a na pierwszej stronie zobaczysz aplikację mobilną Super Mario Run obok takich aplikacji mobilnych jak Zara, Domodi czy Zalando.

Proceder ten jest również związany z tworzeniem ikon i identyfikacji wizualnej łudząco przypominającej oryginalną aplikację. Skutkuje to również kopiowaniem ikon innych twórców i umieszczaniem w sklepach aplikacji nie mających nic wspólnego z oryginałem. Często są to aplikację które nie działają poprawnie, mając tylko za zadanie zdobyć dane z telefonu w nadziei, że użytkownik dokona instalacji przez pomyłkę.

Kolejną nieuczciwą taktyką jest używanie tak wielu słów kluczowych, jak to tylko możliwe. Co gorsza, nie chodzi tutaj o frazy związane w jakikolwiek sposób z samą aplikacją, a te które w danym momencie są najpopularniejsze. W ten sposób nieuczciwi developerzy aplikacji i gier mobilnych próbują zdobyć kolejne kliknięcia, często wykorzystując panujące obecnie trendy, lub zdobywając ruch w ramach lokalnego wyszukiwania.

Zamiast prób wykorzystania panujących trendów do promocji aplikacji i gier mobilnych w wynikach, developerzy mogą też próbować wpłynąć na ich tworzenie. Różne techniki powodują, że wśród „popularnych aplikacji”, możemy zobaczyć tytuły mające niewielką ilość ocen i recenzji, w towarzystwie prawdziwych hitów z tysiącami pobrań. Wpisując hasło w polu wyszukiwania sklepu Google Play, już po wprowadzeniu pierwszego znaku, pojawiają się nam sugestie wyszukiwania. W sklepach możemy znaleźć też sekcje takie jak „Najlepiej sprzedające się”, gdzie czynnikiem wyróżniającym jest ilość pobrań oraz „Najbardziej dochodowe”, które wyróżnione są właśnie z racji wysokości „zarobionych” pieniędzy. Istnieje kilka sposobów wykorzystywanych do zwiększenia tych statystyk.

Jednym z nich jest opłacenie pobrań przez inne osoby lub wykorzystanie w tym celu automatów. Dla algorytmów sklepów Google i Apple, źródło pobrań i instalacji nie ma większego znaczenia, gdyż to nie jest za każdym razem monitorowane. Za to algorytmy na pewno zauważą szybki przyrost kolejnych użytkowników, co nagrodzą wyższą pozycją w wynikach czy wyróżnieniem w wybranych kategoriach. Należy tutaj jednak rozgraniczyć techniki Black Hat ASO (App Store Optimization), gdzie płacimy za „puste” instalacje, od kampanii reklamowych rozliczanych w modelu CPI (koszt za instalację aplikacji mobilnej). Jeśli korzystamy z sieci reklamowej, w której rozliczamy się finansowo za każdego użytkownika, to jednak są to „prawdziwe” osoby, które dokonały świadomego wyboru na podstawie zaprezentowanej reklamy.

Jako że rynek aplikacji i gier mobilnych jest coraz bardziej zatłoczony, producenci nie wyobrażają sobie obecnie startu aplikacji bez strategii pozwalającej na szybki przyrost instalacji – ważne jest jednak, aby zachować w tym aspekcie zdrowy rozsądek – reputacji nie da się tak po prostu kupić. Jedną z metod „zachęcania” użytkowników do pobierania aplikacji były specjalne przywileje w już zainstalowanej aplikacji. Dla przykładu – instalując inną grę danego wydawcy, w obecnie ogrywanym tytule jako nagrodę dostaniemy określoną ilość wirtualnej waluty. Obecnie regulaminy nie pozwalają na tego typu praktyki.

Techniką „manipulacji” wyników dla grupy najbardziej dochodowych aplikacji jest ustalanie bardzo wysokiej kwoty jej zakupy. Sklepy pozwalają na późniejsze dokonanie zwrotu – jeśli sama transakcja została wcześniej sfinalizowana, nieuczciwy developer będzie mógł odzyskać środki, przy jednoczesnym wysokim miejscu w kategorii.

Niektóre kampanie promocyjne dla aplikacji i gier mobilnych zachęcają nas do wyszukiwania danych tytułów w sklepie zamiast oferowania bezpośredniego linka do ściągnięcia aplikacji. Ma to na celu zmanipulowanie wyników wyszukiwania i podniesienie zarazem ilości instalacji aplikacji mobilnej. Mimo że takie praktyki są uważane za nieuczciwe działanie, to wiele agencji prowadzi podobne kampanie. Ciekawostka – podobną technikę zastosowała firma „Skoda”, zachęcając w reklamie telewizyjnej do wyszukiwania nowego modelu w przeglądarce internetowej za pomocą hasła „znajdź Yeti”.

Wydawcy mogą również próbować skłonić użytkowników do zostawienia pozytywnej oceny i recenzji. Podobnie jak przy instalacji „za nagrodę”, tak i w tym przypadku nie wolno oferować dodatków wewnątrz aplikacji. Twórcy próbują obejść ten zakaz, organizując konkursy na najlepszą ocenę. W ten sposób starają się przekonać użytkowników obietnicą nie tyle wirtualnej, ile bardziej wartościowej nagrody.

Jeśli prośby i przekupstwa nie działają, developerzy często uciekają się do pisania własnych recenzji. Zazwyczaj jest to traktowane jako „zwyczajna” praktyka przy promocji nowej aplikacji. Sklepy Google i Apple starają się usuwać recenzje, które uznają za niezgodne z regulaminem. Jeśli kreatywność developerów nie zostanie spożytkowana na tworzenie pochlebnych komentarzy dla ich samych, często wykorzystana jest do szkalowania konkurencji. Duża ilość niskich ocen dla znajdującej się wyżej w rankingu aplikacji może również skutkować zmianą lidera.

Poprawa widoczności aplikacji mobilnej w App Store i Google Play

Marketing aplikacji mobilnych zawsze powinien być budowany na solidnej podstawie ASO (App Store Optimization). Jeśli zależy nam na zwiększeniu konwersji instalacji aplikacji w sklepie, to właśnie działania związane z optymalizacją (App Store Optimization) aplikacją mobilną dadzą nam najlepsze wyniki, i aby takowe osiągnąć, należy się opierać na innych- wynikach badań i testów.

Bardzo dobrym połączeniem z działaniami App Store Optimization są płatne kampanie promujące aplikacje mobilne. Każda płatna instalacja jest w stanie dostarczyć 1,5 instalacji organicznej.

Wybór kategorii wymaga dokładnego researchu, gdyż może okazać się, że nasza aplikacja mobilna pasuje swoją funkcjonalnością do kilku „zakładek”, ale w ramach konkurencji i docelowych odbiorców właściwy wybór może być tylko jeden, do tego nie taki oczywisty. Ikona aplikacji lub gry mobilnej też wpływa na konwersję – dlatego tą trzeba mierzyć, testując różne projekty graficzne oraz sprawdzać ich wpływ na ilość instalacji.

Tytuł (iOS i Android), podtytuł (iOS) słowa kluczowe (iOS) i opis aplikacji (Android) mobilnej nigdy nie mogą być przypadkowe. Sam tytuł oczywiście ma największą wagę.  Tytuł aplikacji lub gry mobilnej ma ogromny wpływ na pozycję danej aplikacji na dane słowo kluczowe, a także na konwersję instalacji mobilnej. Mimo że kolejność słów użytych w tytule nie ma znaczenia dla algorytmów, to wpływa na widoczność interesujących nas fraz przez użytkownika. Przy dłuższym tytule, to co najważniejsze „dla oka” powinno być przedstawione jako pierwsze. Kolejna rzecz to słowa kluczowe, a przede wszystkie to jak te wpływają na optymalizację aplikacji i gry mobilnej w App Store. Mówiliśmy wcześniej, że w przypadku tego sklepu mamy do dyspozycji dodatkowe pole mieszczące 100 znaków, stworzone specjalnie dla wskazania interesujących nas słów kluczowych. Dobre zaplanowanie treści dla tej sekcji jest dość trudne. Zaleca się użycie całego limitu znaków, jednak bez użycia jakichkolwiek powtórzeń.

Najlepiej na pozycję wpływa stosowanie pozycjonowanie aplikacji mobilnych w sklepach na tzw. długi ogon (long tail), czyli frazę składającą się z kilku słów (te, oddzielone spacją, a nie przecinkiem, traktowane są jako całość). Jeśli jednak odseparujemy wszystkie wyrażenia przecinkiem, algorytm Apple sam połączy je w możliwe kombinacje – dlatego lepiej niż „fitness tracker” użyć „fitness, tracker”, gdyż wtedy będziemy walczyli również o pozycję dla „tracker” i fitness osobno, jak i na „długi ogon”. Algorytmy potrafią wspomóc nas jeszcze w innych kwestiach jak chociażby zmianę liczby mnogiej na pojedynczą i odwrotnie. Dlatego zazwyczaj poleca się stosowanie tylko liczby pojedynczej. Kolejną zaleto działanie algorytmów jest niwelowanie wpływu literówek oraz uwzględnienia nazwy naszej kategorii w wyszukiwanych tytułów.

Znalezienie właściwych słów kluczowych czy też opisu, możemy rozpocząć od skorzystania z narzędzi takich jak Google Keyword Planner, Mobile Action, App Annie, Sensor Tower, TheTool czy też darmowy Keywordtool.io.

Świetnym narzędziem do przygotowania listy słów kluczowych i zwiększenia poprawy widoczności aplikacji mobilnej jest Apple Search Ads, które jest w stanie wskazać popularność danego słowa kluczowego w App Store. Search Ads mają także wpływ na zwiększenie widoczności aplikacji na organiczne wyszukiwanie danego słowa.

Apple Search Ads

Powinniśmy zacząć od sporządzenia jak najbardziej kompletnej listy wyrażeń, które sprawdzimy później pod kątem nie tylko tego, jak często są wyszukiwane, ale przede wszystkim jak dobrze powiązane są z interesującym użytkowników tematem a naszą aplikacją. Wybierając odpowiednie słowa, wykorzystujemy te, które są możliwie wysoko w rankingach, ale też mają jak najmniejsza konkurencje w pozycjonowaniu aplikacji i gier mobilnych. Spośród synonimów, zazwyczaj najlepiej wybrać to wyrażenie, które jest najczęściej wyszukiwane. Mówimy „zazwyczaj”, dlatego, że w niektórych przypadkach wysoki ranking na mniej popularnych frazach przynosi o wiele lepsze rezultaty, niż niższy na bardziej obleganych. Raz wybrane frazy nie powinny być traktowane jako pewnik, tylko monitorowane i w ramach spadku pozycji, dalej optymalizowane.

Postaramy się przygotować obszerniejszy artykuł o tym jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe pod ASO (App Store Optimization) i z jakich narzędzi skorzystać.

Przydatne narzędzia w pozycjonowaniu aplikacji mobilnych

Istnieje wiele ciekawych i przydatnych narzędzi, które możemy wykorzystać przy optymalizacji aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Jednym z nich jest Mobile Action, które oprócz możliwości sprawdzenia najpopularniejszych słów kluczowych, pozwala też na taki ich dobór, aby jak najlepiej pasowały do naszej aplikacji. Twórcy narzędzia oferują szereg analiz, na podstawie których mogą nie tylko zasugerować wprowadzenie określonych zmian w ASO (App Store Optimization), ale też pozwalają na estymację ilości pobrań. Większość z tych opcji jest darmowa- polecamy w szczególności spersonalizowane alerty, które pozwalają śledzić interesujące nas trendy oraz wybraną konkurencję.

Kolejna nasza propozycja to TheTool. Jest to bardzo obszerne narzędzie wspomagające zwiększanie pozycji na dane słowa kluczowe, które warto przetestować osobiście, chociażby dzięki 30-dniowym okresie próbnym. TheTool oferuje też bardzo wygodną aplikację mobilną, dzięki której możemy na bieżąco sprawdzać statystyki naszej aplikacji i konkurencji.

Appfollow przynosi swoim użytkownikom bardzo wygodną funkcjonalność w postaci integracji z popularnymi aplikacjami do kolaboracji, takimi jak Slack, HipChat, Trello czy Zendesk. Interesujące nas dane mogą pojawić się na wskazanym mailu lub możemy wykorzystać je z użyciem dostarczonego przez twórców API według własnego uznania. Głównym zadaniem platformy jest śledzenie recenzji i aktualizacji aplikacji. Można powiedzieć, że jest to zaawansowane narzędzie do monitoringu aplikacji, dzięki któremu możemy zadbać bardziej o aspekty ASO (App Store Optimization), dla których mamy zazwyczaj mniejszy bezpośredni wpływ.

Appfollow Reviews & Updates Monitor for App Store & Google Play

Appfollow.io

Organiczne pobrania aplikacji i gier mobilnych mobilnych są najbardziej ekonomicznym sposobem na zdobycie nowych użytkowników. Dobrze poprowadzone ASO (App Store Optimization) jest kluczem do sukcesu wielu developerów i wydawców gier mobilnych, którzy inaczej nie mogliby skutecznie konkurować z większością dużych firm. Mimo że sklepy Google Play i Apple App store robią się coraz bardziej zatłoczone, a niektórzy twórcy imają się nieuczciwych praktyk, to właśnie praca włożona w pozycjonowanie aplikacji mobilnych (ASO) w Google Play i App Store może dać nam największą konwersję użytkowników. Należy nieustannie szukać optymalnych rozwiązań które przykują uwagę użytkowników, tak aby stali się naszymi klientami i korzystać z produktu, który inaczej mogliby przeoczyć.

A jakie Ty działania ASO (App Store Optimization) podejmujesz dla Twojej aplikacji mobilnej?

Jeżeli potrzebujesz dedykowanego szkolenia App Store Optimization dla swoich pracowników skontaktuj się z nami.

App Store Optimization – pozycjonowanie aplikacji mobilnych
4.98 (99.61%) 51 votes