Wycena projektu
Promowanie aplikacji mobilnych
5
(1)

Promocja aplikacji mobilnych przed jej oficjalnym startem

Stuart Henderson powiedział kiedyś, że „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt, poza nami nie wie, co robimy”. Dlatego firmy poświęcają swoje środki i zasoby na marketing, tak aby trafić do kolejnych odbiorców. Niezależnie, czy tworzymy prężnie działająca firmę ze znaczącym dorobkiem, czy też dopiero stawiamy pierwsze kroki na rynku, musimy dać się zauważyć i przebić się w tłumie.
Rynek aplikacji mobilnych jest naprawdę zatłoczony, dlatego tym trudniej jest zdobyć uwagę potencjalnych klientów. Jednak marketing aplikacji mobilnej od innych produktów i usług odróżnia to, że ten można prowadzić już na długo przed startem aplikacji. Zresztą, często już wraz z rozpoczęciem prac nad samą aplikacją mobilną, developerzy zaczynają jednocześnie promować  dopiero co powstającą aplikację lub grę mobilną. Co więcej, koszty, które należy ponieść na promocję aplikacji mobilnej w tym okresie, nie muszą być wysokie.
Planując wydanie aplikacji na rynek, powinniśmy uwzględnić w naszych działaniach pozyskiwanie użytkowników do aplikacji mobilnej na długo przed jej premierą. Niezadbanie o ten aspekt to błąd, który może skutecznie spowolnić rozwój naszej aplikacji lub gry mobilnej, a w pewnych przypadkach zaprzepaścić szanse na jakikolwiek sukces. Dlatego poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak skutecznie promować aplikacje mobilne przed umieszczeniem ich w sklepach Google Play i App Store. Do wyegzekwowania większości opisanych tutaj strategii nie potrzeba zaangażowania wielu osób, a już niewielki budżet pozwoli na zastosowanie właściwie każdej z nich.

Landing Page to podstawa przy promowaniu aplikacji mobilnej

Właściwie jakakolwiek kampania promocyjna „Pre-Launch” aplikacji mobilnej nie obejdzie się dzisiaj bez dedykowanej temu wydarzeniu strony internetowej. Samo tworzenie produktu to często miesiące przygotowań. Ilość pracy, jak i oczekiwania developerów aplikacji mobilnych rosną, na kilka miesięcy przed premierą sięgając już zenitu. Jeśli chociaż w minimalnym stopniu nie podzielimy się tą ekscytacją z naszymi potencjalnymi odbiorcami, zmarnujemy ogromną szansę na zdobycie użytkowników. Pamiętaj kampania Pre-Launch ma na celu pozyskać przyszłych użytkowników Twojej aplikacji mobilnej jeszcze przed jej startem.
Dość często twórcy aplikacji mobilnych nie chcą dzielić się swoim pomysłem, obawiając się, że ktoś może po prostu go skopiować. Na pewnym etapie są to racjonalne obawy. Jednak kiedy trwają już zaawansowane prace, a planowana data premiery jest oddalona o kilka miesięcy (optymalnie, od 2 do 3), jest to pierwszy moment, aby ściągnąć na siebie większą uwagę. Landing page jest miejscem, w którym użytkownicy mogą dowiedzieć się podstawowych informacji o naszej aplikacji mobilnej. Tutaj też na początku trafią zainteresowani tematem blogerzy i dziennikarze. Zobaczmy dwa przykłady tego typu strony:
Ciekawym, chociaż odrobinę nietypowym przykładem landing lage jest bankjoy.com. Firma ta postawiła sobie za ambicję przygotowania aplikacji, która stanie się standardem dla instytucji parabankowych, a ich aplikacja przeznaczona jest dla wyspecjalizowanego rynku B2B. Stronę wyróżnia też fakt, że w swojej minimalistycznej formie funkcjonuję od końca 2015 roku, gdyż Bankjoy wciąż ewoluuję.
Mobilna aplikacja finansowa Bankjoy

Innym ciekawym przykładem landing page jest  strona getfinal.com. Na stronie tej mamy szansę zapisać się do kolejki oczekujących na „Final”, czyli aplikację mobilną umożliwiającą generowanie wirtualnych kard płatniczych. Od samego startu mamy tutaj wyraźne CTA mówiące „Wprowadź swój adres, aby uzyskać wcześniejszy dostęp” i film tłumaczący działanie samej aplikacji.
Tego typu strona nie musi być bardzo złożona. Ostateczna „firmowa” witryna może wyglądać całkiem inaczej. Zresztą, informację, które najczęściej umieszczamy w tym miejscu przed startem produktu, nie trafiają w takiej samej formie na ostateczną witrynę. Głównym zadaniem landing page jest pozyskanie adresu e-mail użytkownika, którego w odpowiednim momencie powiadomimy o starcie aplikacji mobilnej. Mając przy starcie aplikacji mobilnej w markecie dostęp do kilku tysięcy maili zwiększasz swoją szansę na odniesienie sukcesu w sklepach Google Play lub App Store. Kiedy wiemy, do kogo skierowana jest nasza aplikacja, oraz jakie korzyści przyniesie ona swoim użytkownikom, przygotowanie treści zachęcających do zapisania się do powiadomienia nie powinna być ogromnym wyzwaniem. Pomocne może być zbadanie, jakie rozwiązania wprowadziła konkurencja i liderzy kategorii, w której mamy zamiar próbować naszych sił.
Jednym z popularniejszych rozwiązań do promocji aplikacji mobilnej za pomocą  landing page jest wykorzystanie technologii WordPress. Z jej użyciem, „postawienie” tego typu strony jest szybkie i tanie. Często wykorzystuje się już gotowe szablony, które edytuje się według własnych potrzeb. Wystarczy tylko zadbać o implementacje wtyczek związanych ze zbieraniem adresów zainteresowanych i możemy dzielić się z innymi naszą nową stroną. Istnieją również narzędzia online służące tylko i wyłącznie do tworzenia tego typu stron. Oferują one określoną liczbą szablonów i układów strony oraz integracje z rozwiązaniami odpowiedzialnymi za mailing. Możemy tutaj wymienić m.in. unbounce.com, landingi.pl czy wix.com. Ważne, abyśmy odpowiednio wcześnie zadbali o zabezpieczenie interesującej nas domeny internetowej. W tym miejscu zakładamy też, że już wcześniej zarezerwowaliśmy domeny związanych z nazwą naszej aplikacji. Gdyby okazało się, że adres „nazwa-naszej-aplikacji.com” i jego lokalne odpowiedniki są zajęte, mogłoby stanowić to nie lada kłopot. Ostatnio na topie znajdują się domeny .io, po które najczęściej sięgają startupy webowe lub mobilne.

Strona to nie tylko „kreacja”-zawsze zwracaj uwagę na dane!

Analityka danych  jest bardzo ważną kwestią na etapie Pre-Launch promocji aplikacji mobilnej. Warto mieć we krwi mierzenie wszystkich niezbędnych wskaźników. Nawyk mierzenia tego, co niezbędne możemy wyrobić sobie już w przypadku naszego landing page. Zbierając leady, możemy też sprawdzać źródła ruchu na stronę, jak i optymalizować ją pod kątem odbiorców. W tym przypadku developerzy stosują testy A/B, sprawdzając, co daje lepsze wyniki w pozyskiwaniu nowych klientów. Niektóre ze wcześniej wspomnianych narzędzi online integrują rozwiązania ułatwiające analitykę, w przypadku WordPress istnieje wiele wtyczek, które nam to umożliwią.

Jak generować ruch na Landing Page w kampanii Pre-Launch?

Jeśli mamy już nasz landing page, potrzebujemy skierować na niego ruch. Popularnym sposobem na zwiększenie ilości wizyt jest skorzystanie z Adwords i reklam na Facebooku.
Reklamy Adwords to jedno z szybszych rozwiązań, jakie możemy zastosować, by pozyskać klientów. Właściwe, organiczne pozycjonowanie strony WWW to zajęcie wymagające czasu dlatego, aby podbić naszą pozycję w wyszukiwarce, możemy stworzyć reklamę w serwisie Google. Po wybraniu słów kluczowych i rozpoczęciu kampanii oraz dobraniu odpowiednio wysokiej stawki CPC możemy znaleźć się nawet na samym szczycie wyników. Oczywiście przy reklamach Google ważne jest jeszcze kilka czynników, łącznie z samą jakością reklamy. Ten sposób promocji aplikacji mobilnej przed umieszczeniem jej w sklepach Google Play i App Store daje nam dostęp do cennych statystyk o naszych przyszłych użytkownikach, a co najważniejsze, jest to reklama dopasowana do różnego rodzaju urządzeń.
Do wad AdWords możemy zaliczyć ograniczoną ilość znaków, których możemy użyć. Każde słowo jest na wagę złota, gdyż Google stawia głównie na copy, nie treści graficzne. A mówiąc o złocie, warto zaznaczyć, że koszty są zmienne, gdyż wyświetlanie w wynikach naszej reklamy zależne jest od stawki, jaką ustawiliśmy. Google stara się, aby reklamodawcy licytowali jak najwyżej, a nie każde kliknięcie kończy się konwersją. Jeżeli zamierasz promować aplikację mobilną przed jej startem powinieneś rozważyć stworzenie kampani w sieci reklamowej Adwords ( strony wydawców i reklamy w aplikacjach mobilnych).
Facebook również oferuję płatne rozwiązania, dostarczając różne formaty reklam dla użytkowników swojej platformy. U podstaw każdej kampanii stoi jej cel-w naszym przypadku jest to promocja aplikacji mobilnych przed jej startem. Korzystając z tej platformy, możemy stworzyć reklamę nastawioną na konwersje, którą będziemy kierować do określonej grupy odbiorców, a Facebook pozwala na naprawdę dobrą segmentację tego, do kogo trafi nasz przekaz. Do tego, samo umiejscowienie reklamy jest łatwo definiowalne. Dla przykładu mogą ją zobaczyć tylko użytkownicy mobilni albo ci korzystający z PC. Istnieje też możliwość reklamowania naszej aplikacji na Facebooku, Instagramie oraz zewnętrznych stronach i aplikacjach jednocześnie dzięki Audience Network. Jest to sieć witryn i aplikacji wydawców współpracujących z Facebookiem, podobna do innych sieci afiliacyjnych obecnych na rynku.
Marketing aplikacji mobilnej przed jej startem z użyciem Facebooka staje się coraz bardziej popularny. Ocenia się, że aż 36 proc. polskich internautów korzysta z różnej maści „adblocków”. Z racji sposobu skonstruowania całej platformy, blokowanie reklam nie dotyka tego serwisu w takim stopniu jak innych witryn, a w przypadku dedykowanych aplikacji właściwie nie ma takiej możliwości.
Największą zaletą Facebooka jest zdecydowanie precyzyjne targetowanie i zasięg reklamy. Warto jednak mieć na względzie kilka wad. Gdy korzystamy z płatnych rozwiązań, możemy zaobserwować spadek organicznego ruchu. Dodatkowo firmy często zwracają uwagę, że po zaprzestaniu korzystania z płatnych kampanii, organiczny zasięg postów zauważalnie spada. Platforma działa w taki sposób, aby zachęcić nas do dalszego inwestowania w płatne kampanie. Uzyskanie zamierzonych efektów biznesowych wymaga większego nakładu pracy niż w przypadku kampanii AdWords. Potrzebne jest testowanie różnych rozwiązań i skupienie na tym, aby dopasować nasze działania do zakładanych efektów.
[tweetshare tweet=”Promowanie aplikacji mobilnej zacznij od kampanii Adwords na sieć stron internetowych tematycznie powiązanych z Twoją aplikacją.”]
Promowanie aplikacji mobilnej zacznij od kampanii Adwords na sieć stron internetowych tematycznie powiązanych z Twoją aplikacją. Adwords idealnie nadaje się na generowanie leadów, szczególnie jeżeli myślisz o uruchomieniu aplikacji mobilnej na początek w 1-2 krajach (tzw. Soft Launch aplikacji mobilnej).

Marketing aplikacji mobilnej w mediach społecznościowych to nie tylko Facebook!

Możemy korzystać z różnych mediów społecznych, promując naszą aplikację mobilną. Ważne, aby być tam, gdzie pojawiają się nasi potencjalni użytkownicy. Tak w przypadku Facebooka, ja i innych kanałów, możemy tworzyć content, który ich zainteresuję i ściągnie na nasz landing page, bez wydania nawet złotówki na płatne rozwiązania. 90% polskich internautów korzysta z mediów społecznościowych. W zależności od przeznaczenia naszej aplikacji możemy poświęcić więcej energii na promocję aplikacji mobilnej na LinkedIn i Twitterze. Użytkownicy wszystkich wymienionych platform cenią sobie zaangażowanie-stając się głosem naszej aplikacji, mobilnej możemy pomóc jej zdobyć przyszłych fanów i ambasadorów marki.

Marketing ≠ PR!

Kontakt z dziennikarzami może okazać się równie cenny, co kontakt z przyszłymi użytkownikami aplikacji mobilnej. Istnieje ogromna ilość portali i branżowych wydawnictw, które szukają materiału na swoje strony. Jeśli zainteresujemy ich naszą aplikacją lub grą mobilną możemy zyskać tak potrzebną nam przed startem uwagę. Dobrze jest przygotować profesjonalne materiały prasowe, które dostarczymy zainteresowanym. Podanie zebranych w wygodnej formie nagrań wideo, zdjęć lub innego rodzaju contentu bardzo często skutkuję wzmianką o danym produkcie. Wielu twórców podchodzi z rezerwą do kontaktów z mediami. Jednak większość jest mile zaskoczona faktem, że dotarcie nawet do największych sław nie jest bardzo trudne. Należy zebrać listę reporterów i influencerów, z którymi chcielibyśmy się skontaktować, mając na względzie przede wszystkim grupy odbiorców, do których ci docierają. W tym przypadku łatwo jest zacząć od obserwowania naszej konkurencji. Patrząc na to, w jakich miejscach pojawiały się zmianki o nich i kto był ich autorem, możemy szybko przystąpić do dalszych działań. Z większością osób można skutecznie skontaktować się za pomocą LinkedIn lub Twittera. Jeśli dana osoba zainteresuje naszą aplikacją, a my będziemy mieli dla nich gotowe materiały, mamy bardzo duże szanse na pojawienie się w mediach.

Załóż własnego bloga

Kolejnym sposobem na znalezienie użytkowników dla swojej aplikacji mobilnej jest tworzenie własnego bloga. Musimy w tym miejscu zaznaczyć, że tworząc własną platformę, nie możemy tak po prostu pisać o naszej aplikacji lub grze mobilnej. Kiedy pierwsze firmy postanowiły tworzyć blogi pod swoim szyldem, często popełniały podstawowy błąd, pisząc „o sobie i dla siebie”. Aby przekonać do nas społeczność, nie możemy traktować bloga jak nośnika reklamy. Dlatego blog firmowy powinien dostarczać treści, pisanych „od siebie dla innych”.
Tylko tworząc ciekawy i wartościowy content możemy ściągnąć na naszą stronę zainteresowanych konsumentów. Podstawową taktyką jest tutaj tworzenie treści związanych z kategorią, do jakiej należy nasza aplikacja. Dla przykładu, jeśli tworzymy aplikację mobilną z przepisami kulinarnym, możemy stworzyć bloga, w którym opisywać będziemy najważniejsze wydarzenia gastronomiczne, sylwetki znanych kucharzy lub testy sprzętu. Podobnie mogłaby wyglądać sytuacja z aplikacją fitness. Tworząc wpisy, zawsze należy skupić się na tym, czym interesują się nasi użytkownicy. Ważne, aby nie zapomnieć o tym, że blog to po prostu coś więcej niż baner. Mimo że tworzymy go po to, aby promować aplikację mobilną przed umieszczeniem jej w sklepach Google i Apple, to ten może posłużyć nam jeszcze długo po starcie aplikacji. Właściwie prowadzony blog to narzędzie promocji aplikacji mobilnej, ale też PR, budowanie wizerunku oraz miejsce prowadzenia dialogu nie tylko z użytkownikami naszej aplikacji.

Pisać można nie tylko na własnej platformie

Warto w tym miejscu wspomnieć też o tzw. postach gościnnych. Poza prowadzeniem własnego bloga możemy tworzyć świadomość dotyczącą naszej aplikacji, przygotowując posty dla innych popularnych platform. Tworząc własną aplikację mobilną, na pewno znamy, chociaż kilka miejsc, z których czerpiemy wiedzę i inspirację. Możliwe też, że wiemy, jaki wpis pasowałby do danego miejsca. Okazując należyty szacunek to twórców danego bloga, możemy spróbować skontaktować się z nimi. Poprzez spersonalizowany mail, możemy zaproponować temat, który chcielibyśmy poruszyć, wskazując dotychczasowe osiągnięcia czy też dzieląc się próbką tego, jak piszemy. Jeśli zwrócimy na siebie uwagę danego blogera, możliwe, że w niedługim czasie będziemy mogli zwrócić uwagę jego czytelników na nasz produkt.

Rozmawiaj ze swoimi potencjalnymi użytkownikami

Rozmowa z potencjalnymi użytkownikami może przynieść bardzo dobre rezultaty dla promocji naszej aplikacji mobilnej. Jeśli ta rozwiązuje jakiś problem, warto znaleźć miejsca, w których inni dyskutują na jego temat i włączyć się w konwersację. Wielu developerów osiągnęło doskonałe wyniki, korzystając z serwisów takich jak quora.com, forów czy social media, budując pozycję eksperta w danym temacie. Zupełnie inaczej wygląda rekomendacja kogoś, kto wcześniej pomógł nam osobiście i przyczynił się do rozwoju danej społeczności, aniżeli w pełni anonimowej osoby. Do tego właściwy feedback może pozwolić ukształtować nasz produkt w sposób, którego oczekują nasi użytkownicy. Dlatego warto nie tylko odpowiadać na komentarze na naszym blogu czy FB, ale aktywnie szukać i angażować się w dialog tam, gdzie to tylko możliwe.

Pokaż się korzystając z materiałów wideo

Każda platforma dociera w pewnym stopniu do danego rodzaju użytkowników. Niektórzy preferują korzystanie z Twittera bardziej niż z Facebooka, inni nie wyobrażają sobie życia bez Snapchata, uważając Instagram za przeżytek. Niezależnie od preferencji, marketerzy wciąż wskazują na rosnącą popularność materiałów wideo, niezależnie od platformy. Właściwie wszystkie sieci, w mniejszym lub większym stopniu, dostosowują się do tego trendu.
Zdecydowanym królem materiałów wideo jest YouTube. Od innych serwisów odróżnia go fakt, że znajdziemy w nim w większości treści typu „evergreen content”, czyli takie, które pozostają atrakcyjne dla użytkowników na dłużej. Facebook doskonale sprawdza się w przypadku osadzania na nim materiałów viralowych, które pojawiają się, zdobywają popularność, po czym znikają z czasem w natłoku informacji. Kanały na YouTube są łatwe w przeglądaniu, a interesujące nas materiały bez trudu znajdziemy, korzystając z pola „Szukaj”.
Tworząc własny kanał jako developer, możemy przygotować materiały dotyczące naszej aplikacji mobilnej. Począwszy od filmu przedstawiającego sam pomysł, poprzez sposób jej działania do konkretnych tutoriali dotyczących jej zastosowania. YouTube jest platformą, której użytkownicy wykazują się dużym zaangażowaniem. Często dzielą się materiałami z innymi, komentując i głosując na różne produkcje. Tworząc film promujący nasz produkt, możemy w bardzo łatwy sposób umieścić go w różnych miejscach, np. osadzić w poście na naszym blogu, a komentarze wykorzystać do dialogu z użytkownikami.
YouTube i inne kanały social media mogą być doskonałym miejscem, aby dać zainteresowanym przedsmak tego, co mamy do zaoferowania. Dobrze jest raz na jakiś czas przygotować swego rodzaju zapowiedź: niepublikowany do tej pory zrzut ekranu czy przedstawienie nowej funkcji naszej aplikacji. Jest to doskonały moment, aby zachęcić kolejnych użytkowników do zapisania się do naszego newsletteru.

Wcześniejszy dostęp dzięki beta testom

Innym pomysłem na zdobycie użytkowników przed startem aplikacji jest przeprowadzenie beta testów. Wielu entuzjastów technologii podejmie się zainstalowania nowej aplikacji, aby móc sprawdzić ją przed innymi. Tego typu pionierzy z chęcią dzielą się też swoimi doświadczeniami i przemyśleniami, będąc często najcenniejszym źródłem informacji. Ostatecznie, znaczna część testerów, których oczekiwania względem aplikacji zostały spełnione, zostaje później najwierniejszymi użytkownikami.
Właściwie prowadzona kampania Pre-Launch aplikacji mobilnej może zaowocować pozyskaniem użytkowników jeszcze na długo przed jej startem. Za przykład może posłużyć nam wspomniana w innym wpisie aplikacja Robinhood, która zebrała bazę 350 tys. użytkowników, zanim pojawiła się w sklepach. Wspominaliśmy tę aplikację mobilną w artykule o 10 błędach w marketingu aplikacji mobilnych, których nie powienieneś popełnić.
Głośnym tytułem jest ostatnio „Super Mario Run”. Sklep Google Play wciąż zbiera zapisy do aplikacji przed planowaną marcową premierą gry na Androida.
Super Mario Run na Androida

Gra Super Mario Run była też pierwszą produkcją w sklepie Apple z opcję „powiadom mnie”. W karcie aplikacji pojawia się wtedy przycisk, który zastępuje „zainstaluj”, pozwalając na wysłanie powiadomienia do zapisanych użytkowników, zachęcając ich do instalacji. Większość wydawców aplikacji mobilnych przykłada coraz większą wagę do działań przed premierą. Fakt ten został dostrzeżony przez sklepy Apple i Google, dając wydawcą rozwiązania pozwalające na pozyskiwanie użytkowników, nie traktując startu aplikacji jako sztywnej daty. Promocja aplikacji mobilnej to niezwykle ciężki proces różniący się kompletnie od metod promowania np. aplikacji webowych.
W jaki sposób Ty promowałeś swoją aplikację lub grę mobilną przed jej oficjalnym startem?

⭐Czy warto promować aplikację przed publikacją w App Store i w Google Play?

⭐ Jak bardzo powinineć być rozbudowany mój landing page?

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

CEO, (User Acquisition Manager & App Store Optimization Manager), ARPU Brothers - agencja marketingu aplikacji i gier mobilnych

Następny post